Talktalk-kunder kan nu få tillgång till sina konton via telefonen genom att använda sin röst för att bevisa sin identitet.
Företaget är den första telekomleverantören att använda röstbiometrisk teknik för detta ändamål även om detta är vanligt i banksektorn.
Det innebär att fyra miljoner människor inte längre kommer att behöva lämna personuppgifter för att visa att de är de som de säger att de är.
Dessutom bör TalkSafetekniken minska den tid kunder spenderar på ett samtal medan de inte förväntas upprepa sina uppgifter om de överförs till en annan kundservicerådgivare.
Flytten är en del av en bredare insatsen för att förbättra kundupplevelsen och se till att personuppgifter är så säkra som möjligt.
Tristia Harrison, konsument VD på Talktalk, kommenterade: ”Vi har lyssnat på vad våra kunder har berättat för oss om att vilja en enkel, säker tjänst TalkSafe är en viktig och spännande steg på den resan..”
”Som den första brittiska telekomleverantören att rulla ut röstbiometri som standard är vi stolta över att vara ledande när det gäller att göra denna avancerade teknik tillgänglig för miljontals hem över hela landet utan extra kostnad.”
Nästa gång en kund ringer Talktalk kommer de fortfarande att gå igenom den aktuella verifieringsprocessen och sedan ges möjlighet inrätta Talktalk säkerheten.
Detta innebär att man får upprepa en enkel fras tre gånger så att de kan skapa en röstavtryck. Talktalk tror att eftersom varje människans röst är unik är röstbiometrisk teknik en av de säkraste formerna av identifiering tillgängliga.